Hozd magad formába!

Hozd magad formába!
2018-04-23 BestByte

sport kezdokep

Itt a jó idő – meríts belőle motivációt, hogy formába hozd magadat! Mostani cikkünkben a kezdőknek és újrakezdőknek szeretnénk hasznos tanácsokat adni!

Nézz előre!

Ahelyett, hogy azon keseregnél, miért nem csináltad eddig, miért hagytad abba, miért engedted, hogy felkússzanak a kilók vagy veszíts korábbi kondidból, koncentrálj inkább arra, hogy kezd újra minél hamarabb! Sosem túl késő és minden apró lépés számít!

Csak fokozatosan!

Ha sok kihagyás után szeretnél újra jobb formába kerülni, vagy immár felnőtt fejjel kezdesz bele a mozgékonyabb életformába, légy türelmes! Ne akarj a következő hétre olimpikonná válni! Sok embernek azért megy el a kedve, vagy meg sem jön a sportoláshoz, mert túlerőlteti magát vagy irreális célokat tűz ki és semmi sikerélmény nem éri. Mindez természetesen a sérülések elkerülése miatt is fontos. Ha egy könnyebb mozgásformát huzamosabb ideig, rendszeresen végzel, azzal többre mész, mintha egy keményebb edzést néhány hét után feladsz.

sport 1

Élvezd!

Persze, ha kitartó típus vagy, rá tudod magad venni, olyasmire is, amit nem szívesen csinálsz, de tényleg egy újabb kötelességet akarsz a saját nyakadba varrni a szabadidődben? Keress valami olyan mozgásformát, amit élvezni tudsz! Ezzel annak az esélyét is növeled, hogy hosszabb ideig fogod űzni! Ehhez persze önismeretre is szükség van.

  • Szívesen ellazulnál mozgás közben? Jógázz!
  • Szeretnéd magadat erősebbnek érezni? Irány az edzőterem!
  • Mindened, ha a szabadban lehetsz? Biciklizz, túrázz vagy kezdj el futni! De a folyami evezés is szóba jöhet.
  • Sok túlsúlytól szeretnél megszabadulni? Eleinte gyalogolj tempósan vagy ússz! Aztán nyithatsz egyéb sportok iránt is: az az általános nézet, hogy maximum 10 kg felesleggel fuss vagy végez olyan sportot, melyhez futás is szükséges.
  • Kiszellőztetnéd a fejed? A gyaloglás, túrázás és a futás erre a legjobb.
  • Érdekel az önvédelem? Válassz a sokféle harcművészet közül!
  • Fejlesztenéd az ügyességedet? Keress valamilyen labdasportot!
  • Zene, ritmus? Zumbázz, aerobikozz.
  • Vonz a társaság és motivál egy csapat? Keress csapatsportot!

Természetesen rengeteg egyéb sport is elérhető, nézz körül, hogy a környékeden milyen lehetőségek adódnak, menj el bemutatóedzésekre, próbáld ki többféle mozgásformát és találj rá arra, ami a legjobb tetszik. Ahhoz hogy elkezdj mozogni, nem kell más, csupán egy cipő – így nem foghatod az anyagiakra – és irány a szabadba, kezdetben 20-30 percre. Ennél többet elfecsérelsz egy nap minden egyébre, úgyhogy az idő sem lehet kifogás!

sport 2

Váljon szokássá!

Bemutatunk most néhány különböző nézetet arra vonatkozóan, hogy miként válhat egy új tevékenységed szokássá. A rendszeresség segít, mert érzed majd, hogy fejlődsz, változol, s ez fog motivációt adni az akadályokhoz.

  • Csináld csak 5 percig minden nap! Akármilyen rövid ideig is csinálsz valamit, ha napi szinten megismétled, az szokásod válik.
  • Egy másik megközelítés szerint hatszori ismétlés szükséges egy szokás rögzítéséhez. Tehát, ha heti egyszer műveled, akkor hat hétig legyél türelmes.
  • Mindig több alkalmat tervezz be egy hétre, így ha meg is hiúsul egy-két alkalom, még mindig marad annyi, ami elég.

Motiváció

A nagy álmok erőt adhatnak rossz napokon, de olykor el is tántoríthatnak, mert olyan távolinak, elérhetetlennek tűnhetnek. Ajánljuk, hogy a végcélig tartó hosszú utat darabold fel kisebb mérföldkövekre, így menetközben is érnek kisebb-nagyobb örömök, egy mérföldkő elérése esetén pedig megjutalmazhatod magad – egy újabb ruhadarabbal, sporteszközzel vagy, ami épp boldoggá tesz, de ne étellel és ne édességgel lepd meg magad.

sport 3

Ha csaltál, ne add fel!

Mindenkivel előfordul, hogy egy nyaralás, ünnepek, vagy egy rosszabb hét következtében veszítünk a motivációnkból, s kihagyjuk a mozgást, nem figyelünk az étkezésre. Semmi baj, ne legyen emiatt lelkiismeret furdalásod vagy rossz érzésed. Térj vissza az eredeti tervedhez, amilyen hamar csak tudsz, és ne úgy állj hozzá, hogy most már hiába. Nemsokára ugyanonnan tudod folytatni, ahol félbehagytad!

Ne fogyókúrázz!

Ne dőlj be a csodaszereknek, csodadiétáknak. Minden, ami gyors fogyást ígér, mozgás nélkül az egészségtelen és egyszerűen becsapás. Az elején néhány kiló hamar le tud olvadni, de az pusztán víz. Hosszútávú sikerhez türelem és idő kell és legjobb, ha el is felejted a fogyókúra szót, hiszen, ha csak kúraszerűen áll szándékodban egészségesebben élni, s néhány hónap eltelte után visszatérsz a korábbi életmódodhoz, minden munkád kárba fog menni: a kilók visszakúsznak, a fittséged elvész.

Pozitív hatás!

Testileg, mentálisan és lelkileg is rengeteg jótékony hatása van a sportnak. Csak néhány példa: jobb lesz az általános kondíciód, mozgékonyabb leszel, kevésbé fáradékony, erősebb lesz az immunrendszered, a tested vérellátása javul, számos betegségek kialakulását meggátolja. A jobb oxigénellátás miatt az agyad jobban tud teljesíteni, a mozgás stresszoldó – és önbecsülést növelő hatása pedig a léleknek tesz jót.

sport 4

Étkezz jól!

Ha az egészséges és mozgékony életroma keretén belül testsúlyt is szeretnél csökkenteni, akkor e célod elérése nagyjából 70%-ban az étkezéseden fog múlni. A siker kulcsa nagyrészt itt is olyan diéta választása, melyben túlnyomóan az általad kedvelt ételek szerepelnek. A fokozatosság azonban itt is fontos! Ne legyél fakír, ne váltsd fel az eddigi habzsi dőzsit egyik napról a másikra aszkéta életmódra. Ezt ugyanis előbb-utóbb feladod és rosszabbat teszel, mintha bele se vágtál volna, mert akár a kezdeti kilóknál is több szaladhat fel, a megingáztatott tápanyagbevitel miatt. Kezdd apró változtatásokkal, melyekhez könnyebb alkalmazkodnod: például váltsd le a finomított cukrot egy jobb alternatívára (xillit, kókuszvirágcukor, stevia, eritrit) vagy cseréld le a reggeli péksüteményedet egy teljes kiőrlésű csemegére. Egy másik mód, hogy minden korábbi adagodnak csupán a háromnegyedét edd csak meg. Ha a formádat szeretnéd visszanyerni vagy csak minimális pluszkilóval rendelkezel, már ezek a kis változtatások is sokat fognak számítani formád visszanyerése érdekében, s valószínűleg nincs is szükséged drasztikusabb lépésekre. Ha a pozitív élettani hatások elszánttá tesznek – például néhány hét után érzed, amint kezdesz leszokni a cukorról – és jelentős túlsúlytól szeretnél megszabadulni, vágj bele egy szigorúbb diétába, e jó tapasztalat birtokában!

Szólj hozzá elsőként!

Szólj hozzá

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*